Iets vinden om dagelijks blij over te zijn, kan soms een uitdaging lijken. Maar wat helemaal onmogelijk lijkt is iets vinden waardoor je je weer gelukkiger voelt. Wanneer jij in deze situatie zit, dan vraag je je wellicht af hoe je dit kunt veranderen. Hoe pak je het aan om minder stress en onrust te voelen? En, boven alles: hoe ga je je weer gelukkig voelen en een beter leven krijgen? Hier komt een aantal dagelijkse rituelen die je bij al deze dingen zeker kunnen helpen.

 

Dankbaarheidsdagboek

Een manier om je snel gelukkig te voelen, door mindfulness en dagelijkse rituelen, is het bijhouden van een dankbaarheidsdagboekje. Je hoeft hier niet gelijk voor naar de winkel om een dagboek aan te schaffen. Het is het makkelijkst om het gewoon in je (online) agenda of planner op te schrijven. Of je gebruikt je social media ervoor, kun je gelijk ook anderen inspireren.

De sleutel tot succes van dit gebruik zit hem in het vinden van 5 dingen, wel iedere dag nieuwe dingen, waar je dankbaar voor bent. Dit kunnen hele kleine tot zelfs heel grote dingen zijn zoals: ‘Ik ben dankbaar voor de zon die warmte geeft’, ‘Ik ben dankbaar dat ik het huis van mijn dromen heb gekocht’, etc.

Laten we eerlijk zijn, we hebben allemaal baaldagen in ons leven. Het is dan juist de truc om iets te vinden wat ons helpt ons vrolijker en gelukkiger te voelen. Misschien is het wel die heerlijke kop koffie die een glimlach op je gezicht kan toveren.

 

Opruimen en doneren maakt je gelukkiger

Dit lijkt op het eerste gezicht misschien een heel vreemd dagelijks ritueel om je gelukkiger door te voelen. Maar het kan eigenlijk een heel bevredigend ritueel zijn voor beide partijen.

Het idee is om dagelijks iets wat je niet nodig hebt, te verwijderen uit je huis en/of je leven. Je spaart het op in een doos, wat je later opstuurt of brengt naar een goed doel. Zoals de voedselbank of lokale partijen die het naar andere landen brengen, waar mensen het goed kunnen gebruiken. Dit kan echt van alles zijn zoals speelgoed waar je kind niet meer mee speelt, die lamp die je al jaren zat bent, dat vaasje waar je nooit de juiste bloemen voor weet te vinden. Bijkomend voordeel is dat deze ‘rommel’ geen obstakel meer vormt om positieve opbouwende energie door je huis te laten stromen. Terwijl je ook nog andere mensen helpt die het niet zo goed hebben als jij.

 

Breath walking

Breath walking is wellicht nog helemaal nieuw voor je – was het tot voor kort ook voor mij 😉 – maar ook hier kun je je gelukkiger door voelen. Het is idee is om iedere dag een paar of meer minuten in de natuur te wandelen. Gewoon even ontsnappen aan alle gedoe en hectiek van de dag. Met als belangrijk detail dat je geen elektronica mee hebt. Let op! Dit betekent niet dat je naar buiten gaat zonder iets waarmee je iemand in geval van nood kunt bereiken. Het betekent alleen dat je alles uitzet, dus geen muziek en telefoon op stil.

Concentreer je tijdens het wandelen op je ademhaling en zorg ervoor dat deze steeds rustiger wordt. Word je bewust van de geuren, kleuren en geluiden om je heen en laat de stress via je adem verdwijnen. Na het wandelen voel je je direct gelukkiger, meer ontspannen en gezonder. Wanneer je dit consistent blijft doen merk je dat je stress en onverwachte situaties beter aankunt.

 

Gewoon zijn!

Ik hoor het je denken: jemig Mariska, wat klink je weer vaag. Ja, het klinkt vaag maar het is het moeilijkste van de vier rituelen die ik vandaag met je deel. Waarom?

Ga maar eens zitten en doe vijf minuten even helemaal niets.

Oké hoe lang heb je het vol gehouden? De eerste keer hield ik het nog geen 30 seconden uit, ik moest iets doen. Het maakte niet uit wat. De radio aanzetten zodat ik in ieder geval wat hoorde, een tijdschrift pakken zodat ik iets kon lezen. O ja, de was moest nog uit de wasmachine en ondertussen dat geschreeuw in mijn hoofd dat ik niet zo nutteloos kon gaan zitten. Dat ik niet zo lui moest doen, wanneer je oud bent heb je nog genoeg tijd om gewoon te zitten en niks te doen. Bam! Daar kwam een partij belemmerende gedachten naar boven. Maar ik had mezelf voorgenomen om stug vol te houden. Ik kan nu (4 maanden later) 15 minuten ‘zijn’. Dan zit ik op mijn stoel voor het raam en neem ik alleen maar waar, zonder een oordeel te vellen over wat ik zie, hoor of voel. Deze manier heb ik geleerd uit de boeken van Eckhart Tolle en dan met name “De kracht van het nu”.

Hoe is dit anders dan mediteren, vraag je je misschien af. Het is niet per se heel anders, behalve dat er geen regeltjes zijn. Met mediteren moet je vaak zus of zo, Marjolein heeft daar laatst nog geschreven over meditatie irritatie, en met gewoon zijn hoef je niks. Maar dat maakt het gelijk ook zo moeilijk, want we zijn gewend om aanwijzingen te krijgen en stappen te volgen en dan gebeurt dit of dat. Met gewoon zijn heb je dat allemaal niet. Daarom is het ook zo moeilijk voor zovelen. Wat wel een voordeel is van dit ritueel: je kunt het ten alle tijde toepassen: wanneer je ergens staat te wachten, op het toilet, in de lift, in de rij bij de kassa, echt overal. Probeer het maar eens uit, het brengt rust in je hoofd en uiteindelijk ga je minder snel oordelen over alles wat je ziet of hoort.

 

Aan de slag

Wanneer je dagelijks aan de slag gaat met deze rituelen, ga je veranderingen zien en ervaren in je leven, die je leven beter en gelukkiger gaan maken. Onthou dat je rustig aan begint en het zich natuurlijk laat ontwikkelen. Zodat het allemaal gebeurt in jouw eigen tempo. Het is geen race, het is een ritueel wat aansluit op jouw leven, anders ga je het nooit volhouden.

Ter ondersteuning kun je mijn dagelijkse succes rituelen werkboek downloaden. Hiermee krijg je een opstapje naar het vinden van rituelen die bij jou passen. Want wanneer je mijn rituelen alleen kopieert merk je al snel dat je het niet vol kunt houden. Vind de dingen die jou blij maken en waar jij energie van krijgt, maak het je eigen. Dan en alleen dan met consistent toepassen in je leven, zul je je steeds gelukkiger en blijer gaan voelen. Je gaat merken dat het leven ook makkelijk en vrolijk kan zijn en dat je er zelfs energie van kunt krijgen.

 

 

Pin voor later

4 rituelen waarmee je je in een mum van tijd weer gelukkiger voelt