De meesten van ons zijn nu volop die goede voornemens in de praktijk aan het brengen. Meer sporten, gezonder eten en noem maar op. Yours truly eet bijvoorbeeld geen geraffineerde suikers meer en typt dit met knallende ontwenningshoofdpijn. Toen ik met Vriendlief en Zusje naar de bios ging (The Hobbit 3) en Zusje een zak popcorn had, terwijl ik een doosje lychees naar binnen had gesmokkeld, baalde ik toch wel heel even van mijn beslissing geen suiker te eten. Terwijl ik naar de film keek met de ene na de andere nutteloze scene die puur voor de tijdvulling was toegevoegd bedacht ik me dat suikerloos snacken nog best een issue zou worden. Na zeven stuks fruit heb je dat ook wel gezien voor die dag. En wat als ik de munchies zou krijgen? Dus ging ik op zoek naar gezondere snacks en wat blijkt? Die popcorn is zo ongezond nog niet, mits je hem zelf bereidt.

Popcorn, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse University of Scranton, bevat namelijk meer polyfenolen dan fruit. Polyfenolen zijn antioxidanten en antioxidanten zijn goed voor je, ze voorkomen celbeschadigingen en huidveroudering. Wetenschappers onderzoeken nog hoeveel van deze polyfenolen daadwerkelijk worden opgenomen door ons lichaam en daarom, even voor de duidelijkheid, is popcorn een aanvulling op je dieet, niet een vervanging van groente en fruit bijvoorbeeld. Daarnaast bevat popcorn, gezien de hoeveelheid die je krijgt per portie, relatief gezien weinig calorieën (tenzij je dus grote hoeveelheden naar binnen gaat werken):

Als ik het heb over popcorn, dan heb ik het niet over de popcorn die je krijgt bij de bios, waar al zout of duizelingwekkende hoeveelheden suiker aan toe zijn gevoegd, en ook niet over popcorn die je in een kant en klare zak in de magnetron popt. Sowieso ben ik van mening dat voedsel niet thuis hoort in een magnetron, maar dat is stof voor een ander artikel. Ik heb het ook niet over popcorn gemaakt van bespoten mais. En ik heb het al helemaal niet over GMO (genetically modified organisms) mais, waar op DNA-niveau aan is gesleuteld.

Nee, ik heb het over de non-GMO mais die je bij je biologische supermarkt kunt kopen. Met één verpakking doe je heel lang, dus het is een kleine investering. Ik heb het over de mais die je gewoon lekker thuis zelf maakt.

Basisrecept

Wat heb je nodig:

  • Een handjevol maiskorrels;
  • Een eetlepel kokosolie (of andere plantaardige olie);
  • Een snufje (Himalaya)zout;
  • Een wokpan;
  • Een groot deksel.

Zet de wokpan op medium vuur. Hij moet niet te warm zijn anders is je popcorn al verbrand voor hij is gepopt. Smelt wat kokosolie in de pan en voeg een handjevol maiskorrels toe. Ze moeten de bodem bedekken en niet op elkaar liggen. Het lijkt heel weinig, maar als het eenmaal klaar is heb je meer dan genoeg.

Popcorn

Dek de pan af met een deksel (bijvoorbeeld een antispatdeksel voor je grote koekenpan) en blijf bij het fornuis staan, want het gaat heel snel. Na een paar minuten begin je de *pop* geluiden te horen. In het begin klinken ze af en toe, maar na een korte tijd begint de ene na de andere korrel te poppen. Haal het deksel niet van de pan, maar schud zachtjes met de pan zodat ongeopende maiskorrels naar de bodem vallen. Als je geen popgeluidjes meer hoort haal je de pan meteen van het vuur. Hou het deksel nog even op de pan gedurende een minuutje, want er kunnen nog wat korrels poppen in de nahitte. Als je dan het deksel eraf haalt heb je kans dat de popcorn alle kanten opvliegt (is hier niet gebeurd hoor, echt niet).

Doe de popcorn in een kom, strooi er wat zout overheen en schud voorzichtig met de kom zodat het zout zich verdeelt. Voila! Meer is het niet! Een lekkere snack voor een gezellig filmavondje.

Variaties

Natuurlijk gaat gewoon zoute popcorn op den duur vervelen, maar je kunt eindeloos variëren met deze snack door verschillende toppings. Deze voeg je dan toe als de popcorn klaar is, in plaats van het zout. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Yaconsiroop, die door zijn karamelachtige smaak, zoete popcorn geeft;
  • Gerookte paprikapoeder;
  • Cajun kruiden;
  • Italiaanse kruiden;
  • Salt&Vinegar;
  • Kokosschaafsel;
  • Kaneel;
  • (Pure) fairtrade chocolade schaafsel;
  • Schaafsel van de schil van een biologische citroen;
  • Geschaafde parmezaanse kaas.

Of maak de popcorn eens in een andere olie voor een bijzondere smaak, bijvoorbeeld:

  • Sesamolie;
  • Hazelnootolie;
  • Extra virgin olijfolie (ja daar mag je gewoon in bakken, ongeacht wat iedereen zegt);
  • Olijfolie met een smaakje (Oil & Vinegar heeft er veel);
  • Biologische boter van grasgevoerde koeien;
  • Truffelolie.

Heb je nog ideeën voor leuke toppings, laat het me dan weten in de comments en ik voeg ze toe aan het lijstje (met credit natuurlijk).

Wil je niets meer missen op Laws of Life? Dan kun je me volgen via Facebook, Instagram, Bloglovin’ of Pinterest.