magnesiumolie maken

Alles over magnesium en zelf magnesiumolie maken

Wist je dat magnesium een essentiële rol speelt in het functioneren van alle levende cellen? En wist je dat de meeste mensen een tekort eraan hebben en jij er één van kunt zijn? Vandaag leg ik uit wat magnesium is, waarom je het nodig hebt, hoe je een tekort herkent, hoe je voldoende magnesium binnen krijgt en alles over magnesiumolie maken.

De nitty gritty van magnesium

Magnesium is een mineraal en staat op de vierde plaats van meest voorkomende elementen op aarde. Magnesium speelt een rol in ruim 300 chemische reacties in ons lichaam. Het verstevigt onze botten omdat het de calciumopname verbetert. Magnesium gaat als het ware de strijd aan met calcium, het zorgt ervoor dat calcium braaf is en doet wat het moet doen. Let wel, als je lichaam al te weinig calcium bevat, dan kan magnesium het er niet beter op maken. Magnesium sterkt bovendien de hartspier, beschermt bloedvaten en er is zelfs onderzoek dat aantoont dat diabetici vaak een groot tekort hebben aan magnesium. Daarnaast speelt het een rol bij het in balans brengen van hormonen (een tekort aan magnesium wordt in verband gebracht met een verhoogde oestrogeenconcentratie in het lichaam, een andere keer meer daarover).

Magnesium staat erom bekend je lichaam bestendiger te maken tegen stress en daarom hebben mensen die hyperventileren of die een angststoornis hebben er veel baat bij. Bij stress, zowel lichamelijk als geestelijk, maakt het lichaam namelijk meer van het stresshormoon cortisol aan en dat verstoot als het ware de magnesium in ons lichaam waardoor een tekort ontstaat. Toch wordt magnesium(tekort) vaak over het hoofd gezien, simpelweg omdat het niet zo populair is gemaakt als bijvoorbeeld vitamine C.

Ons lichaam hoort ongeveer 24 gram magnesium te bevatten, maar het is niet in staat zelf magnesium aan te maken. Onze belangrijkste bron ervoor is ons voedsel. Het probleem is dat de grond waarin ons voedsel groeit vaak uitgeput is en het daardoor niet meer de benodigde hoeveelheid magnesium bevat. Daarnaast verlaagt ons moderne koolhydraatrijke dieet de magnesiumconcentratie in ons lichaam.

Hoe herken je een magnesiumtekort?

Hieronder heb ik de symptomen van een tekort aan magnesium opgesomd (bron).

Lichamelijk:

  • Ooglidtrillingen;
  • Wakker schrikken omdat je denkt dat je valt;
  • Oorsuizen;
  • Onrustige benen;
  • Overgevoeligheid voor lawaai en fel licht;
  • Regelmatig de hik hebben;
  • Futloosheid;
  • Vermoeidheid;
  • Uitputtingsverschijnselen;
  • PMS (premenstrual syndrom);
  • Hoofdpijn;
  • Migraine;
  • Moeite om op woorden te komen;
  • Duizeligheid;
  • Maagkrampen;
  • Spastische darm;
  • Constipatie;
  • Spierkramen of verstijfde spieren;
  • Rugpijn;
  • Hartritmestoornissen of hartkloppingen;
  • Te hoge of te lage bloeddruk.

Psychisch:

  • Angsten;
  • Paniekaanvallen;
  • Prikkelbaarheid;
  • Onrust;
  • Concentratieproblemen;
  • Nervositeit;
  • Hyperventilatie.

Als je één of meerdere symptomen vertoont dan betekent dat niet perse dat je een magnesiumtekort hebt, maar het kan wel een indicatie zijn. Dan kun je het beste in gesprek met je huisarts.

Wat te doen bij een tekort?

Dus je arts heeft vastgesteld dat je een tekort hebt? Dan is het natuurlijk zaak om je magnesium snel weer op pijl te krijgen. Volwassenen hebben tussen de 250 en 400 mg magnesium per dag nodig, voor het volledige overzicht van wie hoeveel nodig heeft kijk je hier. Magnesium aanvullen kun je doen door meer voedsel te eten dat rijk zou moeten zijn aan magnesium. Spinazie, noten en zaden (bijvoorbeeld chiazaad en pompoenpitten), vis (makreel), (soja)bonen en linzen, volkoren granen, avocado’s, yoghurt, bananen, vijgen en pure chocolade zijn bronnen van magnesium.

Naast voedsel kun je ook supplementen nemen. Dit kan uiteraard alleen in overleg met je arts. Er zijn nogal wat supplementen en ik zal proberen je een beetje wegwijs te maken.

Magnesiumsupplementen

Even kennismaken met de verschillende soorten magnesium. Alle magnesiumsupplementen komen in (organische of anorganische) verbindingen (bijvoorbeeld met zuren of zouten) en de meeste magnesiumsupplementen komen in pil- of poedervorm.  Het type verbinding bepaalt de mate waarin magnesium wordt opgenomen in het lichaam. Het lichaam is uitstekend in staat om organische vormen zoals magnesiummalaat, -citraat, -sulfaat, -glycinaat, -tauraat, -aspartaat, -succinaat, -fumaraat, -threonaat op te nemen. Daarnaast is er epsomsalt (magnesiumsulfaat) en dat is ook een prima bron van magnesium door het toe te voegen aan je badwater.

Zelf magnesiumolie maken

Tot slot is er magnesiumolie. Nou ja, de structuur lijkt op olie, maar is het eigenlijk niet. Magnesiumolie is simpelweg water waar magnesium (veelal -chloride) aan is toegevoegd. Voorstanders van het gebruik van magnesiumolie zeggen dat bij gebruik van pillen of poeders veel van het supplement verloren gaat. Zij zeggen dat magnesiumolie dat op de huid wordt aangebracht direct in de bloedbaan terecht komt en vanuit daar direct en efficiënt naar de cellen die het nodig hebben wordt getransporteerd. Magnesiumolie kun je heel makkelijk zelf maken door (gedestilleerd) water aan de kook te brengen en daar magnesiumvlokken aan toe te voegen. De verhouding moet ongeveer 1:1 zijn, dus 100 gram magnesiumvlokken op 100 ml water. Vervolgens kan je de ‘olie’ in een (spray)flesje doen en aanbrengen op je lichaam.

Alles wat je moet weten over magnesium

Magnesiumolie kan overal op de huid worden aangebracht, maar meestal wordt aangeraden om het aan te brengen op de voeten of benen, armen en buik. Sommigen kiezen ervoor om de olie na 20 minuten af te spoelen, anderen laten het volledig intrekken. Dat is een kwestie van uitproberen. Ook wordt aangeraden om de olie aan te brengen op plekken waar je spierpijn hebt.

Overdosis magnesium en contra-indicaties

Ons lichaam voert een teveel aan magnesium af via uitwerpselen en/of zweet. Diarree kan een indicatie zijn van een teveel aan magnesium. Aangezien de nieren verantwoordelijk zijn voor de afvoer van te veel aan magnesium, mogen mensen met nierproblemen absoluut niet zomaar magnesiumsupplement nemen. Een overdosis magnesium kan leiden tot misselijkheid, overgeven, lage bloeddruk, verwarring, trage hartslag, tekort aan andere mineralen, ademhalingsproblemen en in zeer ernstige gevallen hartproblemen en zelfs coma. Ik benadruk daarom nogmaals dat overleg met een arts bij gebruik van welk supplement dan ook zeer belangrijk is.

Ook mensen die medicijnen voor bloeddruk, diabetes, hartziekte en hormonale disbalans en andere aandoeningen slikken overleggen beter eerst met hun arts voor ze magnesium (of welk ander supplement dan ook) nemen.

Populaire producten

Overig

Squalaan

 6,50
Vanaf:  6,25

Oliën

Kokosolie

 9,95

Zouten en zuren

Baking soda

Vanaf:  5,95

Oliën

Neemolie

Vanaf:  5,95
Vanaf:  5,95

Etherische Olie

Etherische olie Lavendel

 8,75

5 thoughts on “Alles over magnesium en zelf magnesiumolie maken

  1. Arnold Vonk zegt:

    Ik gebruik nu 3 maanden magnesium cintraat pillen en 1 maand natuurzuiver spray. Als hardloper heb je wel eens spierpijn of blessures. Ik er merk dat mijn spieren soepeler zijn en sneller herstellen. Ook slaap ik beter en ben ik positiever. Hopelijk is het toe te schrijven aan de magnesium. Ik ga het binnenkort even stoppen en dan maar kijken of de situatie weer verslechterd. Jouw artikel bevestigd wel wat ik zelf ook al vermoedde en hoorde van fysiotherapeuten en kenners.
    Thx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *