Verdrietig zat ze tegenover me in de praktijk. Iedereen van haar leeftijd had al een gave baan en carrière en was al een jaar op reis geweest en zij zat nog steeds in het laatste jaar van haar studie, mopperde ze. Nu had de huisarts ook nog gezegd dat al die vage lichamelijke klachten en haar paniekaanvallen toch wel sterk konden wijzen op een burnout. En nu zat ze tegenover me. Ik nam haar een kleine test af voor burnout klachten en ze scoorde hoog. Van allerlei vage ontstekingsklachten tot sterk verminderde concentratie en vermoeidheid en toch maar niet kunnen doorslapen. En de klachten waren er al meer dan een jaar. Nou ja, als ze eerlijk was al langer, eigenlijk al sinds het begin van haar studie. En nu kon ze echt niet meer. De zware studie Marketing en Communicatie, de studentenfeesten en commissies waar ze in zat, de band waar ze in speelde en waar ze ook nog de optredens voor regelde begonnen hun tol te eisen. Ik kan dit er gewoon echt niet bij hebben, zei ze. Ik heb hier gewoon echt geen tijd voor.

 

Jong en opgebrand

Ik merk in mijn praktijk dat ik steeds meer zeer jonge mensen krijg met burnout klachten. Nog steeds zie ik de veertigers en vijftigers die hebben meegekregen dat ze zelf vooral ‘niet moesten zeuren, en doorgaan’ en dan vaak vastlopen in hun eigen ‘moeten’. Maar ik zie de afgelopen jaren ook veel studenten, jonge moeders en dertigers met een beginnende of volledige burnout. Ondanks hun drukke schema’s willen ze alles perfect doen. De perfecte relatie, de perfecte baan en carrière, het perfecte moederschap. Uiteraard benoemen ze dit eerst niet zo, maar als ik doorvraag komt er heel vaak de angst en/of het verdriet naar boven om niet aan het mooie plaatje te voldoen dat ze in hun hoofd hebben.

 

FOMO

Wat is dat mooie ‘perfecte’ plaatje dan? Het ideaalbeeld wordt tegenwoordig vaak gevormd door social media. Vroeger waren het een handvol met bladen en je omgeving die jou een beeld schetsten waar je volgens de door de maatschappij bedachte norm aan moest voldoen, maar nu lijkt het veel indringender en alom aanwezig.

We kennen het natuurlijk allemaal wel, het gevoel dat je misschien toch wel naar die borrel of dat ene feestje had moeten gaan terwijl je lekker op de bank ligt. Maar dan zie je die foto langskomen op Facebook of Insta en krijg je toch dat onrustige gevoel dat je eigenlijk daar ook had moeten zijn. Het wordt FOMO genoemd: Fear Of Missing Out, oftewel de angst om iets te missen. Het is nog niet zo lang een psychologisch begrip en daarom zul je het nog niet zo snel in de officiële literatuur vinden. De toename van social media zorgt er echter voor dat we veel meer kunnen zien via Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat waardoor we vaak op de hoogte zijn wat onze vrienden, kennissen en anderen aan het doen zijn.

Tja, vertelde ze, misschien had ze ook wel eerder wat bezigheden moeten laten vallen maar dan had ze ook zoveel mensen moeten teleurstellen en had ze zoveel moeten missen. Als kind was ze een jaar ziek geweest, had ze veel thuis moeten zitten en veel misgelopen; nu wilde ze dat niet meer. Nu ze er over nadacht voelde ze zich altijd heel ongemakkelijk als ze nee moest zeggen tegen een feestje of bijeenkomst. Vaak ging ze dan toch of probeerde ze afspraken te combineren om maar niets te missen.

 

Liever iets anders

Volgens psychologen heeft de Fear Of Missing Out veel te maken met bang zijn ergens niet meer bij te horen en word je hier eerder door getroffen als je gevoelig bent voor vergelijkingen en minder gelukkig en tevreden met je leven bent.

Mijn cliënt bleek veel liever succesvol te willen worden met haar band dan haar studie voort te zetten. Eigenlijk had ze veel liever een andere richting willen volgen. Nu ze daar achter was, bleek het veel makkelijker om ook nee te zeggen tegen allerlei feestjes en plichtplegingen, zoals ze dat noemde, dan toen ze zich vastzette in het moeten doorzetten in een richting die ze eigenlijk niet wilde. Ze wilde haar droom gaan volgen. Nu heeft iedereen natuurlijk zijn eigen redenen maar er zijn wel wat algemeenheden om het FOMO gevoel te verminderen.

 

Van FOMO naar LOMO

Kijk eens eerlijk en goed naar je social media gedrag. Waar kan het minder? Moet je echt bij iedere ‘beep’ gaan kijken of kun je beginnen met 4x per dag en dit terugbrengen naar 2x per dag een kwartier?

Kies voor wat je wel doet op dat moment, oftewel leef in het moment en wees daar blij mee. Kies voor LOMO, de Love of missing out! Wees dankbaar voor wat je allemaal wel in je leven hebt. Lieve mensen om je heen, je huisdier, leuke hobbies, etcetera. Een dankbaarheidsdagboek kan helpen. Er is aangetoond dat beseffen wat je iedere dag blij en gelukkig maakt, goed voor je is. Maak je ook een aantal succesrituelen eigen zodat jij het heft weer in eigen handen kunt nemen. Schrijf je onder dit artikel in voor een werkboek succesrituelen en kies vandaag nog welke rituelen jij vanaf morgen gaat toepassen.

Plaats social media posts altijd in perspectief. Die lachende gezichten op die perfecte foto kunnen een seconde na het nemen van de foto wel anders zijn. Het is maar zelden dat mensen een foto zonder make-up en hun haar in de war, in pyjama, uitgezakt op de bank op social media zetten, en toch doen we dat allemaal.

Mocht je het toch lastig vinden, bedenk dan eens of er iets in de weg zit. Ben je niet meer tevreden over sommige delen van je huidige leven? Zou je graag iets anders willen? Probeer eens op papier te zetten wat je wel graag zou willen of zoek een coach die je daarbij kunt helpen.

Groetjes, Marjolein

Bezoek ook mijn website www.inspiretobe.nl

 

Pin voor later

Verander je levenswijze van fomo naar lomo.