gezonde kruidnoten

Zeven stuks. Zeven. Zo veel recepten probeerde ik uit voor ik eindelijk gezonde suikervrije kruidnoten had gemaakt die de juiste smaak hebben, maar ook de bijbehorende knapperige structuur. De struggle was real met dit recept. Ik sta dan ook echt te trappelen om het met jullie te delen in de hoop jullie te inspireren te kiezen voor de gezonde variant.

Het was even zoeken naar de juiste zoetstof voor de kruidnoten. Honing alleen geeft een taaitaai structuur, dus dat werkte niet. Ik probeerde lucumapoeder en yaconpoeder, maar beiden waren niet zoet genoeg of je moest er voor een klein fortuin aan toevoegen. Ik probeerde ook groene stevia en hoewel slechts een half theelepeltje zorgde voor een intens zoete smaak, hadden de kruidnoten ook een bitter nasmaakje en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Uiteindelijk combineerde ik de groene stevia met een kleine beetje honing en een wonder geschiedde: perfect zoet!

gezondepepernoten

Mocht je dit recept gaan maken (en ik raad het echt aan), let er dan wel even goed op dat je ook echt groene stevia gebruikt. Groene stevia is een heel gezonde suikervervanger, het kan de bloeddruk en bloedsuikerspiegel namelijk verlagen. Echter, wat je vaak in de winkel ziet is geraffineerd, geëxtraheerd en dusdanig bewerkt dat het eigenlijk niet meer stevia te noemen is, niet te spreken over eventuele andere zoetstoffen die eraan zijn toegevoegd. Dat laatste gebeurt omdat stevia nou eenmaal een bittere nasmaak heeft, sommigen wennen er na verloop van tijd aan en anderen voegen vaak nog een beetje honing of yaconsiroop toe. Ik kocht mijn groene stevia hier en omdat je echt maar een beetje nodig hebt ervan, doe je met een klein zakje onverwacht lang.

gezondepepernoten

Als bloem probeerde ik amandelmeel, kokosmeel en havermeel, maar het was het allemaal gewoon nét niet. Havermeel zorgt ook voor een taaitaai structuur en amandel- en kokosmeel kunnen al snel te uitdrogend werken. Uiteindelijk bleek volkoren bloem of speltmeel uitstekend te werken. Let wel, beiden bevatten gluten, dus als je daar allergisch voor bent, dan is dit recept niet voor jou.

Een tijdje geleden deelde ik met jullie mijn recept voor speculaaskruiden met ceylonkaneel. Die heb ik in dit recept ook gebruikt, maar andere speculaaskruiden werken net zo goed hoor. Je hebt dan alleen kans dat er cassiakaneel aan toe is gevoegd en dat is nou eenmaal minder gezond.

gezondepepernoten

Als rijsmiddel kun je bakpoeder gebruiken, maar wijnsteenbakpoeder heeft mijn voorkeur omdat het een natuurlijker alternatief is. Wat het verschil is wordt hier uitstekend uitgelegd.

Genoeg gekletst, tijd voor het recept.

[amd-zlrecipe-recipe:3]

gezondepepernoten

Kruidnoten vs. pepernoten

Hierboven spreek ik helemaal culinair correct van kruidnoten, maar stiekem heb ik ruim twintig jaar gedacht dat kruidnoten en pepernoten één en hetzelfde waren en gaf ik de voorkeur aan ‘pepernoten’. Fout dus blijkbaar. Pepernoten, zo las ik, hebben een onregelmatige vorm en zijn zacht en taai (zoals taaitaai) omdat ze gemaakt worden van roggemeel en vaak gezoet worden met honing. Kruidnoten daarentegen zijn halve bolletjes en hebben een knapperige structuur doordat er tarwemeel wordt gebruikt. Zo, hebben we dat ook weer opgehelderd 😉

Fijne Sinterklaasavond allemaal!